Asetamme vaatimuksia toimittajillemme
Onko sinulle tärkeää, että tuotteesi valmistava henkilö työskentelee hyvissä olosuhteissa? Hyvä, niin on meillekin.
Kayoban, Hard Headin tai muiden omien tuotemerkkien tuotteiden pitäisi täyttää sinun ja muiden Julan asiakkaiden odotukset. Ne on myös tuotettava vastuullisesti. Haluamme pitää silmällä koko toimitusketjua, mutta on haastavaa pitää silmällä kaikkea, koska emme omista tehtaita.
Hankimme suurimman osan tuotteistamme Aasian ja Euroopan maista. Amforis BSCI -organisaation mukaan useat näistä maista ovat riskivyöhykkeellä sen suhteen, mikä on hyväksyttävää demokratian, työympäristön ja yksilöiden ja yritysten vapauden kannalta. Muun muassa Amforisin BSCI:n perusteella arvioimme maan hankintariskit ja päätämme, mitä voimme tehdä riskien pienentämiseksi. Tämän perusteella arvioimme toimittajat ja otamme huomioon, mitä ne tuottavat.
Tiedostamme, että toimittajiemme yleisimmät haasteet ovat avoimuus seuraavissa asioissa:
- terveys ja turvallisuus,
- työaika,
- palkat
- ja työympäristö.
Siksi tarkastelemme huolellisesti jokaista hankintamaata taloudellisten, eettisten ja inhimillisten riskien osalta (osana hankintastrategiaamme). Meillä on hankintatoimistot Kiinassa, Intiassa, Vietnamissa, Puolassa ja Ruotsissa, joten olemme paikan päällä, lähellä toimittajiamme. Näin voimme tehdä tiivistä yhteistyötä avoimesti keskustellen. Ennen kaikkea voimme rakentaa luottamusta ja varmistaa, että he noudattavat Julan käytännesääntöjä.
Uskomme todella, että luottamus ja rehellisyys voivat parantaa toimittajiemme työntekijöiden tilannetta. Yhdessä voimme vaikuttaa. Oikeasti.
3 asiaa, joilla vaikutamme tavarantoimittajiimme:
Julan käytännesäännöt – kaikkien sopimusten perusta.
Kun solmimme sopimuksen uuden toimittajan kanssa, kehotamme toimittajaa noudattamaan Julan käytännesääntöjä. Julan käytännesäännöt perustuvat muun muassa ILO:n ja YK:n Global Compact -aloitteeseen.
Siinä käsitellään näkemyksiämme seuraavista asioista:
- ihmisoikeudet ja työ,
- terveys ja turvallisuus,
- ympäristönsuojelu,
- eläinten kohtelu
- ja korruption torjunta.
Siinä käsitellään esimerkiksi seuraavia asioita:
- työaikaa ja minimipalkkaa koskevat säännöt,
- lapsityövoimaa, pakkotyötä tai syrjintää ei saa olla,
- ja että järjestäytymisvapautta on sovellettava.
Julan käytännesäännöt ovat osa sopimusta, ja käytämme niitä perustana CSR-auditoinneissamme nähdäksemme, miten yhteistyömme toimittajan kanssa toimii. Mitä tapahtuu, jos toimittaja ei noudata Julan käytännesääntöjä? Luomme yhdessä toimintasuunnitelman asioista, joita heidän on parannettava, ja sovimme seurantakäynnin nähdäksemme, kuinka heidän työnsä etenee. Haluamme aina antaa toimittajalle mahdollisuuden parantaa. Viimeisenä keinona, jos toimittaja ei muutu, vaihdamme toiseen toimittajaan.
CSR-auditoinnit – paikan päällä käynnit, joilla on merkitystä.
Varmistaaksemme, että tavarantoimittajamme noudattavat Julan käytännesääntöjä, käymme heidän luonaan säännöllisesti. Suoritamme sekä omia CSR-auditointeja oman sertifioidun henkilöstömme kanssa että pyydämme toisinaan ulkopuolisen akkreditoidun kolmannen osapuolen apua.
Vierailun aikana kierrämme tehtaalla ja tarkastamme muun muassa työympäristön ja turvallisuuden. Jos siellä on varastoja, ruokaloita tai asuntoja, menemme myös niihin. Keskustelemme sekä johtajien että työntekijöiden kanssa, jotta saamme parhaan mahdollisen kuvan työpaikasta. Tarkistamme myös asiakirjat, kuten työsuhdetiedot, työaikakirjanpidon ja lisenssit. Jos havaitsemme asioita, jotka eivät ole Julan käytännesääntöjen mukaisia, laadimme toimittajan kanssa toimintasuunnitelman ja sovimme seurannasta.
Kestävän kehityksen raporttimme sivulta 22 voit lukea lisää siitä, miten CSR-auditointimme toimivat.
Väärinkäytösten ilmoittamisjärjestelmä – kerro meille, kun jokin on vialla.
Jos jokin asia ei ole kunnossa työpaikalla, siitä ilmoittamisen on oltava turvallista. Ilmoitusjärjestelmämme avulla toimittajiemme työntekijät voivat ilmoittaa tapauksista, jotka rikkovat Julan käytännesääntöjä. Kaikki ilmoitukset ovat nimettömiä, eikä niitä voida yhdistää ilmoituksen tehneeseen henkilöön. Näin toivomme, että yhä useammat ihmiset uskaltavat puhua mahdollisista väärinkäytöksistä ja epäoikeudenmukaisuuksista työpaikoillaan. Järjestelmä on myös henkilökuntamme käytettävissä.